کارشناس حقوقی*کارشناس حقوقی

کارشناس حقوقی برای تبادل نظر

کارشناس حقوقی*کارشناس حقوقی

کارشناس حقوقی برای تبادل نظر

کارشناس حقوقی برای تبادل نظر بین همکاران و علاقه مندان
نظرات شخصی و نقل قول های کارشناس حقوقی ب

کلمات کلیدی

کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین

کانون وکلای دادگستری استان قزوین

کانون سردفتران و دفتریاران

عدم الزام قانونی به دخالت وکیل برای اقامه دعاوی حقوقی

شکایت از آراء و دفاع از آنها

وکالت در دعاوی

ورود ضرر مسلم به موکل

فعل زیان­‌بار و تقصیر از سوی وکیل

صلاحیت دادگاهها

اِفراز

عناصر تشکیل دهنده جرم

سامانه ملی فرزندخواندگی

آراء وحدت رویه قضایی دیوان عالی کشور

آراء وحدت رویه قضایی دیوان عالی کشور سال 1398

فراخوان ثبت نام الکترونیکی تاسیس مراکز مثبت زندگی

نرم‌افزار «دستور»

در چه صورتی برای «زوجه» نحله تعیین می‌گردد؟

دعوای عمومی

خصوصی

دعوای عمومی و دعوای خصوصی >

‌چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی مستخدمان خرید خدمت به پیمانی

ماده 53 قانون حمایت خانواده درباره ترک انفاق

تنظیم دادخواست لایحه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

تنظیم دادخواست

اختیارات

عوارض تمدید پروانه ساختمان دشوراهای شهر مغایر قانون و خارج از اختیارات

شهرداری

از حیث ضوابط حقوق و مزایا تابع نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند

نحوه تطبیق حقوق مزایا کارکنان بانکها و بیمه های دولتی

تغییر پست سازمانی بدون تنزل مقام و گروه از اختیارات مدیردستگاه بوده

صلاحیت شورای حل اختلاف در طرح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

صورت‌جلسه نشست قضائی

کد نشست
۱۳۹۸-۶۷۱۰

برگزار شده توسط
استان قزوین/ شهر الوند
تاریخ برگزاری
۱۳۹۷/۰۶/۰۷

موضوع

صلاحیت شورای حل اختلاف در طرح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

پرسش

آیا کلیه دعاوی علیه ادارات دولتی و دستگاه‌هایی که اقدام به ارائه خدمات عمومی می‌نمایند در صلاحیت دادگاه می‌باشد یا با توجه به بند ت ماده 10 قانون شوراهای حل اختلاف، صرفاً دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی در صلاحیت دادگاه می‌باشد؟


نظر هیئت عالی

با توجه به نص صریح ماده 2 و بند ت ماده 10 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 94، رسیدگی به دعاوی راجع به اموال (منقول و غیرمنقول) عمومی و دولتی با رعایت قواعد عمومی صلاحیت، در صلاحیت دادگاه می باشد.


نظر اکثریت

با توجه به صراحت بند ت ماده 10 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1394 امکان رسیدگی به دعاوی راجع‌ به اموال عمومی و دولتی در شوراهای حل اختلاف نمی‌باشد به ویژه اینکه، اولاً: طبق ماده یک قانون یاد شده فلسفه تشکیل شورا ایجاد سازش بین اشخاص غیردولتی است و ثانیاً: عبارت حقوقی «اموال» مندرج در بند ت ماده 10 از قانون پیش گفته شامل اموال منقول و غیرمنقول است و از طرفی دیون با منشاءهای متفاوت نیز از حیث صلاحیت در حکم منقول می‌باشد.


نظر اقلیت

عبارت حقوقی «اموال عمومی و دولتی» را از معیارهای مختلف می‌توان بررسی کرد: 1- ممکن است منظور مقنن همان بحث اموال منقول و غیرمنقول باشد به بیان دیگر نفس «مال» مدنظر باشد، با این وصف امکان رسیدگی در شورای حل اختلاف نیست 2- ممکن است منظور بند ت، دعاوی مربوط به حقوق اموال و مالکیت باشد، این وصف دعاوی مربوط به قراردادها و شبه قراردادها و تعهدات ناشی از مسئولیت مدنی منصرف از بند ت بوده و امکان رسیدگی در شورای حل اختلاف وجود دارد. 3- ممکن است فلسفه وضع بند ت ماده 10 قانون شورای حل اختلاف را تفکیک بین دعاوی اصطلاحاً عمومی و خصوصی بدانیم که با این وصف هرگاه دولت در اعمال حاکمیت خود اقامه دعوا کرده و یا طرف دعوا قرار بگیرد امکان رسیدگی به این دعوا در شورا وجود ندارد؛ اما چنانچه مانند یک شخص حقوقی خصوصی اعمال تصدی نماید، امکان رسیدگی به دعاوی ناشی از این‌ گونه امور در شورای حل اختلاف وجود دارد؛ که نظریه صحیح‌تر نظر دوم می‌باشد.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی