کارشناس حقوقی*کارشناس حقوقی

کارشناس حقوقی برای تبادل نظر

کارشناس حقوقی*کارشناس حقوقی

کارشناس حقوقی برای تبادل نظر

کارشناس حقوقی برای تبادل نظر بین همکاران و علاقه مندان
نظرات شخصی و نقل قول های کارشناس حقوقی ب

کلمات کلیدی

کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین

کانون وکلای دادگستری استان قزوین

کانون سردفتران و دفتریاران

عدم الزام قانونی به دخالت وکیل برای اقامه دعاوی حقوقی

شکایت از آراء و دفاع از آنها

وکالت در دعاوی

ورود ضرر مسلم به موکل

فعل زیان­‌بار و تقصیر از سوی وکیل

صلاحیت دادگاهها

اِفراز

عناصر تشکیل دهنده جرم

سامانه ملی فرزندخواندگی

آراء وحدت رویه قضایی دیوان عالی کشور

آراء وحدت رویه قضایی دیوان عالی کشور سال 1398

فراخوان ثبت نام الکترونیکی تاسیس مراکز مثبت زندگی

نرم‌افزار «دستور»

در چه صورتی برای «زوجه» نحله تعیین می‌گردد؟

دعوای عمومی

خصوصی

دعوای عمومی و دعوای خصوصی >

‌چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی مستخدمان خرید خدمت به پیمانی

ماده 53 قانون حمایت خانواده درباره ترک انفاق

تنظیم دادخواست لایحه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

تنظیم دادخواست

اختیارات

عوارض تمدید پروانه ساختمان دشوراهای شهر مغایر قانون و خارج از اختیارات

شهرداری

از حیث ضوابط حقوق و مزایا تابع نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند

نحوه تطبیق حقوق مزایا کارکنان بانکها و بیمه های دولتی

تغییر پست سازمانی بدون تنزل مقام و گروه از اختیارات مدیردستگاه بوده

۹ مطلب در فوریه ۲۰۲۰ ثبت شده است

رأی وحدت رویه شماره ۷۷۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور با موضوع: نحوه مطالبه خسارت حق الوکاله توسط ادارات دولتی در مواردی که محکومٌٍ له واقع می شوند

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

گزارش وحدت رویه ردیف ۲۵/۹۷ هیأت عمومی دیوان عالی کشور با مقدمه مربوط و رأی آن به شرح ذیل تنظیم و جهت چاپ و نشر ایفاد می گردد.

معاون قضائی دیوان عالی کشور ـ ابراهیم ابراهیمی

مقدمه

جلسة هیأت  عمومی دیوان عالی کشور در مورد پروندة وحدت رویة ردیف ۲۵/۹۷ رأس ساعت ۸:۳۰ روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ به  ریاست حجت الاسلام  والمسلمین جناب آقای حسین کریمی رئیس دیوان   عالی   کشور و با حضور حجت  الاسلام  والمسلمین جناب آقای محمد مصدق نمایندة محترم دادستان  کل  کشور و شرکت آقایان رؤسا، مستشاران و اعضای  معاون کلیة شعب دیوان عالی کشور، در سالن هیأت  عمومی تشکیل شد و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و قرائت گزارش  پرونده و طرح و بررسی نظریات مختلف اعضای شرکت کننده در خصوص مورد و استماع نظر نماینده دادستان محترم  کل  کشور که به  ترتیب  ذیل منعکس  می گردد، به  صدور رأی وحدت  رویة  قضایی شمارة ۷۷۱ ـ ۱۳۹۷/۵/۱۶ منتهی گردید.

 

 

 

صورت‌جلسه نشست قضائی

کد نشست
۱۳۹۸-۶۰۴۷

برگزار شده توسط
استان فارس/ شهر زرین دشت
تاریخ برگزاری
۱۳۹۶/۱۰/۲۱

موضوع

استفاده از وکیل به عنوان نماینده ادارات دولتی در دادگاه ها

پرسش

ماده 32 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی اجازه داده که دولت و سازمان ها بتوانند از وکیل دادگستری و نماینده استفاده نمایند؛ آیا دستگاه دولتی می تواند در قالب نمایندگی از طریق کسی که وکیل دادگستری است اقدام به طرح دعوا نماید؟

استفاده از وکیل به عنوان نماینده ادارات دولتی در دادگاه ها

 

 

 

صلاحیت شورای حل اختلاف در طرح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

صورت‌جلسه نشست قضائی

کد نشست
۱۳۹۸-۶۷۱۰

برگزار شده توسط
استان قزوین/ شهر الوند
تاریخ برگزاری
۱۳۹۷/۰۶/۰۷

موضوع

صلاحیت شورای حل اختلاف در طرح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

پرسش

آیا کلیه دعاوی علیه ادارات دولتی و دستگاه‌هایی که اقدام به ارائه خدمات عمومی می‌نمایند در صلاحیت دادگاه می‌باشد یا با توجه به بند ت ماده 10 قانون شوراهای حل اختلاف، صرفاً دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی در صلاحیت دادگاه می‌باشد؟


نظر هیئت عالی

با توجه به نص صریح ماده 2 و بند ت ماده 10 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 94، رسیدگی به دعاوی راجع به اموال (منقول و غیرمنقول) عمومی و دولتی با رعایت قواعد عمومی صلاحیت، در صلاحیت دادگاه می باشد.


نظر اکثریت

با توجه به صراحت بند ت ماده 10 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1394 امکان رسیدگی به دعاوی راجع‌ به اموال عمومی و دولتی در شوراهای حل اختلاف نمی‌باشد به ویژه اینکه، اولاً: طبق ماده یک قانون یاد شده فلسفه تشکیل شورا ایجاد سازش بین اشخاص غیردولتی است و ثانیاً: عبارت حقوقی «اموال» مندرج در بند ت ماده 10 از قانون پیش گفته شامل اموال منقول و غیرمنقول است و از طرفی دیون با منشاءهای متفاوت نیز از حیث صلاحیت در حکم منقول می‌باشد.


نظر اقلیت

عبارت حقوقی «اموال عمومی و دولتی» را از معیارهای مختلف می‌توان بررسی کرد: 1- ممکن است منظور مقنن همان بحث اموال منقول و غیرمنقول باشد به بیان دیگر نفس «مال» مدنظر باشد، با این وصف امکان رسیدگی در شورای حل اختلاف نیست 2- ممکن است منظور بند ت، دعاوی مربوط به حقوق اموال و مالکیت باشد، این وصف دعاوی مربوط به قراردادها و شبه قراردادها و تعهدات ناشی از مسئولیت مدنی منصرف از بند ت بوده و امکان رسیدگی در شورای حل اختلاف وجود دارد. 3- ممکن است فلسفه وضع بند ت ماده 10 قانون شورای حل اختلاف را تفکیک بین دعاوی اصطلاحاً عمومی و خصوصی بدانیم که با این وصف هرگاه دولت در اعمال حاکمیت خود اقامه دعوا کرده و یا طرف دعوا قرار بگیرد امکان رسیدگی به این دعوا در شورا وجود ندارد؛ اما چنانچه مانند یک شخص حقوقی خصوصی اعمال تصدی نماید، امکان رسیدگی به دعاوی ناشی از این‌ گونه امور در شورای حل اختلاف وجود دارد؛ که نظریه صحیح‌تر نظر دوم می‌باشد.

 

 


صورت‌جلسه نشست قضائی
کد نشست
۱۳۹۸-۶۰۶۳
برگزار شده توسط
استان اصفهان/ شهر زرین شهر
تاریخ برگزاری
۱۳۹۷/۰۱/۲۳
موضوع

ابلاغ اوراق قضایی به نماینده حقوقی
پرسش

چنانچه خواهان شرکت دولتی باشد و نماینده حقوقی معرفی کرده باشد، .........
نظر هیئت عالی

    با توجه به نص صریح ماده 75 ق.آ.د.م ابلاغ اوراق قضایی به شرکت‌های دولتی باید به شخص حقوقی (رئیس دفتر مرجع مخاطب یا قائم‌مقام او) به عمل آید، ..........

نظر اکثریت

    با عنایت به تصریح ماده 75 قانون آیین دادرسی مدنی که اشعار می‌دارد .........

نظر اقلیت

    ماده 75 اصل را بیان نموده است و در مواردی که شخص حقوقی، نماینده معرفی نموده است .....

 

 
 

بررسی جایگاه نماینده حقوقی-قسمت چهارم

  1392/9/17
 
قسمت قبلی
 

14ـ مداخله وکیل دادگستری به عنوان نماینده حقوقی:  

در بعض موارد دستگاه ها همگام با وکلای دادگستری به منظور عدم تنظیم قرارداد وکالت  (با لزوم پرداخت مالیات و سهم کانون وسهم صندوق حمایت وکلا) با تسلیم برگ نمایندگی در مراجع حاضر که ضمن اینکه برابر بند 5 ماده 84 ق.ج.آ.د.م با لحاظ عدم احراز سمت موجبات اعلام ایراد خوانده و صدور قرار رد دعوی را برابر ماده 89 ق.ج.آ.د.م فراهم می نماید بنظر می رسد اینگونه اقدامات ضمن وقوع مسئولیت برای بالاترین مقام اعطاء کننده نمایندگی، باعث ذهنیت نامطلوب در مقام قضایی رسیدگی کننده در تقدیم معرفی نامه بمنظور فرار از پرداخت حقوق دولت و کانون را ایجاد  خواهد نمود.
از نگاه دیگر نیز با لحاظ تخطی از قانون ، پیگیری تخلفات اداری و یا مسئولیت مدنی مقام صادر کننده نمایندگی را در پی خواهد داشت.
در نظریه 1912/7 ـ 29/2/81 اداره حقوقی قوه قضاییه آمده است : « با توجه به شرایط مذکور در بند 2 ماده 32 ق.ج.آ.د.م و نظر به اینکه نماینده حقوقی باید از کارمندان اداره حقوقی یا سایر کارمندان رسمی دستگاه مورد نظر مقنن باشد تا بتواند فارغ از شرایطی که وکلای دادگستری باید رعایت کنند از قبیل تنظیم وکالت نامه و الصاق تمبر و... دردعاوی دخالت کند ، اگر وکیل دادگستری بعنوان مشاور با  دستگاه های مورد نظر مقنن همکاری داشته باشد فقط به عنوان وکیل دعاوی می تواند در دعوا دخالت کند نه نماینده حقوقی.»
 

15ـ حدود اختیارات نماینده حقوقی:

نماینده حقوقی درحیطه وظایف محوله و بر مبنای تخصص و مرعی نمودن قوانین آمره از جمله تشریفات ق.ج.آ.د.م در مقابل دستگاه اعطاء کننده نمایندگی و مراجع قضایی و غیره دارای مسئولیت تامه می باشد. 
سؤالی که درباب نماینده حقوقی و وظایف و اختیارات او مطرح گردیده آن است که آیا نماینده حقوقی دارای همان وظایف و اختیارات وکیل دادگستری است یا نماینده حقوقی تأسیس جداگانه ای است. از این منظر در نشست قضایی مرداد ماه 81 شهر بابک در نظرات اکثریت و اقلیت و کمیسیون آمده است : نظر اکثریت: «نماینده قضایی، وکیل تلقی نمی شود و دربحث ابلاغ اخطاریه ها نیز برای نماینده جایگاهی قابل طرح نیست لذا حتی در مواردی که وکیل باید در وکالت نامه صراحتاً کسب اجازه کند نماینده قضایی حق مداخله دارد». نظر اقلیت: « نماینده قضایی تأسیس جداگانه محسوب نمی شود و قانونگذار صرفاً جهت معاف کردن ادارات دولتی و مؤسسات عمومی از هزینه های دادرسی در باب حق الوکاله به این ارگان اجازه معرفی نماینده داده است. بنابراین ، محدوده عملکرد ایشان محدود به نصوص قانونی در وکالت می باشد».
نظر کمیسیون نشست قضایی: به موجب ماده 31 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب هر یک از متداعیین می تواند برای خود حداکثر تا دو نفر وکیل انتخاب کند در ماده 32  قانون مزبوراضافه شده وزارت خانه ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت،شرکت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات عمومی و غیر دولتی ، شهرداری ها و بانک ها می توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوا یا دفاع و تعقیب دعاوی از اداره حقوقی یا کارمندان رسمی خود با داشتن یکی ا زشرایط مذکور دربند ( 1) و ( 2 ) همین ماده به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند و تشخیص احراز شرایط به عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی وی خواهد بود. 
با این ترتیب نماینده حقوقی معرفی شده از جانب وزارت خانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و ... و بانک ها یا به تعبیر دیگر نماینده قضایی واجد تمام اختیاراتی هستند که وکلای اصحاب دعوا دارند مگر آن چه را که وزارت خانه ها یا مؤسسات دولتی و ... منصوصاً از حیطه اختیارات نماینده حقوقی خارج کرده باشد .
به نظر می رسد تصریح به اختیارات نماینده حقوقی به شرحی که ذیل ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاه های عمومی و انقلاب در مورد نماینده حقوقی ضرورت ندانسته باشد و نماینده حقوقی که بر اساس ماده 32 به منظور طرح دعوا یا دفاع و تعقیب دعاوی مطروحه به دادگاه معرفی شده ازکلیه اختیارات مذکور در ذیل ماده 35 برخوردار باشد مگر آن چه را که به طور کتبی از حیطه اختیار او خارج کرده باشند. همچنین برابر نظریه 3460/7 ـ 17/7/61 اداره حقوقی قوه قضاییه آمده است:« .... حدود اختیارات نمایندگان قضایی دولت  همان حدود اختیارات وکلای دادگستری است بنابراین آنان مانند وکلای دادگستری می تواند در حدود اختیاراتی که به آنان تفویض شده است از آن اختیارات استفاده نمایند . 
 

16ـ تفویض اختیارات امور حقوقی : 

بنا بر رویه موجود وزارت خانه ها یا شهرداری ها و غیره ، مسئول مربوطه کلیه اختیارات در اقامه دعوی و پیگیری آن را منطبق با مواد 34 و 35 ق.ج.آ.د.م و در مواردی فراتر از آن را به اداره حقوقی تفویض و بالتبع بر مبنای آن به نماینده حقوقی واگذار می گردد . این در حالی است که این امر با قوانین و مقررات و ضوابط در منشأ اختیارات مسئول مربوطه در لزوم نظارت بر تشکیل پرونده ها و پیگیری مستمر آن منافات داشته و به عبارت دیگر تفویض مستقیم این اختیارات به امور حقوقی باعث ایجاد مسئولیت بیشتر برای نماینده حقوقی را فراهم می نماید .
در نظریه 215/7 ـ 13/2/78 اداره حقوقی قوه قضاییه آمده است : « ... تفویض اختیارات موضوع ماده 62 قانون آیین دادرسی مدنی مستند به تبصره 18 اضافه شده به قانون متمم بودجه سال 1347 مصوب 25/3/48 از جانب وزیر به مدیر کل حقوقی آن وزارت خانه و همچنین تفویض آن از جانب مدیر کل به نمایندگان قضایی واجد شرایط در تبصره مذکوراگر از حدود اختیارات تفویض شده به مدیر کل خارج نباشد منعی ندارد» . در بعض شرکت ها یا سازمان های دولتی نیز با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم وکالت نامه رسمی با حق توکیل به غیر جهت مسئول امور حقوقی مربوطه ، اختیارات مندرج در قانون و موارد دیگر در امکان مراجعه امور حقوقی و نماینده را به مراجع اداری یا کمیسیون ها ، هیأت ها از جمله هیأت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار و امور اجتماعی ، هیأت حل اختلاف مالیاتی ، کمیسیون های مواد 77 و 100 قانون شهرداری را به آنان تفویض می نمایند . بدین لحاظ با تسلیم تصویر مصدق وکالت نامه رسمی می توانند در مراجع یاد شده حاضر و پیگیری امور محوله را انجام دهند.

17ـ مسئولیت های نماینده حقوقی:   

نماینده حقوقی به عنوان کارشناس مرتبط با مسائل حقوقی می بایست به کلیه قوانین و مقررات و همچنین نحوه اقامه دعاوی و دفاع از آن و سیر مراحل رسیدگی پرونده ها در مراجع قضایی و غیره مسلط و پذیرای مسئولیت ناشی از وظایف محوله باشد. لذا در صورت تخلف یا قصور در اجرای وظایف در بدو امر ازطریق بررسی تخلف در هیئت های بدوی و تجدید نظر تخلفات اداری کارمندان مبتنی برقانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/72 و آیین نامه اجرایی 27/7/73  در صورت ورود خسارات مادی  یا معنوی نیز متکی به قانون مسئولیت مدنی مصوب 18/3/39 و با استناد به مواد 1 و 2 و11 آن  جبران خسارات مورد مطالبه دستگاه متبوعه یا اشخاص قرار خواهد گرفت . لیکن بنابر رویه موجود در اداره یا شرکت های دولتی آنگونه که باید و شاید با نماینده حقوقی متخلف برخورد قانونی صورت نمی پذیرد . 
علت اصلی این امر نیز عدم آشنایی مسئولین به قوانین یا اندک شمردن خسارات وارده و عدم پیگیری قاطع بوده که در بسیاری از موارد منتج به خسارات جبران ناپذیری به حقوق مردم بعنوان مالکین اصلی این اداره ها یا شرکت ها خواهد بود. جای بسی تأمل است حتی در صورت عدم اجرای صحیح وظایف محوله در امور حقوقی از جمله در انعقاد قراردادها ، تحصیل یا تملک اراضی هیچگونه عکس العمل در برخورد با متخلف یا متخلفین صورت نمی پذیرد. 
فی المثل در اجرای قانون نحوه خرید و تملک  اراضی برای برنامه های عمرانی و ... عدم تسلط به موازین قانونی و خصوصاً فقدان پیگیری اداری در تعیین تکلیف نهایی تحصیل و تملک موجبات اقامه دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی و اخذ خسارات را در پی خواهد داشت بدین گونه که پس از اخذ فوریت از وزیر دستگاه متبوعه در موافقت تحصیل اراضی بدون مرعی نمودن لزوم تأمین بودجه صرفاً با اجرای ماده 9 قانون مارالذکر و تصرف (با مجوز دادستان) با عدم واریز قیمت عادلانه اراضی به صندوق ثبت درظرف سه ماه مندرج در قانون با عث امکان پیگیری در دیوان عدالت اداری و یا اقامه دعوی در مراجع قضایی را فراهم که مألاً موجب خلع ید و قلع و قمع یا پرداخت قیمت زمین به نرخ روز را تحمیل که ناگزیر ازطریق دستگاه متبوعه پرداخت می گردد. این در حالی است که با عدم پیگیری های قاطع بطرفیت مسئولین یا نماینده حقوقی موضوع فارغ ازمسئولیت و پاسخگویی رها و در پیچ و خم اقدامات اداری به فراموشی سپرده می شود . 
نماینده حقوقی از جهت عدم مرعی نمودن تشریفات دادرسی یا مواعد قانونی اعلامی ازسوی دادگاه و عدم حضور به موقع در جلسات دادرسی و با لزوم تسلیم مدارک و اسناد مثبت حقانیت دستگاه متبوعه و با عنایت به نا آشنا بودن مسئولین به موازین حقوقی ، اقدام کننده ورود خسارت کمتر تحت پرسش یا پیگیری قرارمی گیرد . این در حالی است که انتظار مرجع قضایی از نماینده حقوقی تسلط به کلیه وظایف محوله منطبق با قانون بوده و به بیان دیگر از نماینده حقوقی همانند یک وکیل دادگستری آشنایی و رعایت قوانین حاکم بر موضوع پرونده  مورد انتظار می باشد .
 
 
 
نویسنده: مجید بنکدار -وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
http://www.aria-law.com/Data-View.aspx?lang=fa&id=7200

نماینده حقوقی یا باید عضو اداره حقوقی بوده یا کارمند رسمی و اگر وکیل باشد فقط به عنوان وکیل قابل پذیرش است در صورتی که نماینده مذکور دارای اختیارات کلی برای طرح دعوی و دفاع از دعوی باشد کافی برای شرکت در سایرموارد خواهدبود

نظریه شماره7/9317 مورخ1382/12/16

سؤال: چنانچه شخصی به عنوان نماینده قضائی یا حقوقی از مرجع صالح معرفی شده باشد آیا دادگاه یا مرجع قضائی حق بررسی شرایط نمایندگی وی را دارد؟ و میتواند از پذیرش وی امتناع نماید؟ اختیارات نماینده چگونه است؟
 
نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه : طبق ماده ٣٢ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی نماینده حقوقی یا باید عضو اداره حقوقی بوده یا کارمند رسمی سازمانی باشد که نماینده را معرفی کرده است . بعلاوه نماینده مذکور شرائط مقرر در بند ١ و ٢ این ماده را نیز داشته باشد . چنانچه دادگاه شرایط مورد اشاره را احراز نکند مکلف به پذیرش نماینده معرفی شده نیست . در صورتی که نماینده مذکور دارای پروانه وکالت باشد دادگاه فقط میتواند شخص مورد بحث را به عنوان وکیل بپذیرد . نماینده قضائی به شرط دارا بودن اختیار لازم برای طرح دعوی یا دفاع از دعوی و سایر مواردی که وکیل نیاز به داشتن اختیار میباشد ولو به صورت کلی و برای تمام پرونده ها، اشکال قانونی ندارد.

http://www.dastour.ir/brows/?lid=335492

 وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و وابسته به دولت، شرکتهای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و موسسات عمومی غیر دولتی،‌شهرداریها و بانکها می‌توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوا یا دفاع و تعقیب دعاوی مربوط از اداره حقوقی خود یا‌کارمندان رسمی خود با داشتن یکی از شرایط زیر بعنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند:

1 - دارا بودن لیسانس در رشته حقوق با دو سال سابقه کار آموزی در دفاتر حقوقی دستگاههای مربوط.

2 - دوسال سابقه کار قضایی یا وکالت به‌شرط عدم محرومیت از اشتغال به‌مشاغل قضاوت یا وکالت.

‌تشخیص احراز شرایط یادشده به‌عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم‌مقام قانونی وی خواهد بود. ارائه معرفی‌نامه نمایندگی حقوقی به مراجع قضایی الزامی است.

کارشناس حقوقی

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.